Jaarverslag 2020 HeiligHartziekenhuis Lier

Warme zorg

Een plaats waar kwalitatieve zorg wordt afgestemd op de gevoeligheden, behoeften en wensen van de patiënt.

Mangomomentjes

6 juni, dat is #whatmatterstoyou. Deze dag staat in het teken van onze patiënten én onze zorgverleners die met een klein gebaar of onverwachte attentie een moment van grote waarde creëren voor een patiënt. Deze #mangomomenten zijn goud waard.

Zo vertellen onze patiënten/collega’s:

😋 “Ik kookte eens een eitje wanneer dat het enige was wat onze patiënt smaakte”,

🤓 “Ik ging dagelijks de krant gaan halen voor een patiënt die niet uit bed kon”,

🛁 “Ik kreeg een voetbadje aangeboden bij erg warm weer”,

🥰 “Het was zo fijn oprechte interesse te zien toen ik vertelde over de geboorte van mijn kleinkind”

Het zijn stuk voor stuk kleine maar o zo grote initiatieven. Deze #mangomomenten zijn pas echt #eenhartvoorzorg.

Warme miniconcertjes voor patiënten en personeel

Tijdens de donkerste dagen van het jaar, waarin bovendien onze patiënten voorlopig nog geen bezoek mochten ontvangen, organiseerden we een aantal “warme miniconcertjes” op diverse afdelingen binnen het ziekenhuis.

Zowel muzikale collega’s als professionele muzikanten kwamen langs om een half uur (of langer) muziek te brengen op onze verblijfsafdelingen en ook in de inkomhal. Patiënten konden dan coronaproof genieten van diverse muzieksoorten.

Op die manier hoopten we wat extra warmte te brengen voor onze patiënten die hier vaak wat langer verblijven en al een aantal weken geen fysiek bezoek kunnen ontvangen. Ook voor de collega’s vonden er enkele concertjes plaats als dank voor hun eindeloze inzet tijdens dit speciale coronajaar. Zo kwamen o.m. Blisscraft, Luna en gelegenheidsduo Stefan Wellens en Filip Van Laer een miniconcert brengen.

20 jaar palliatieve zorgen

In oktober dit jaar bestond onze afdeling palliatieve zorgen 20 jaar. Naar aanleiding hiervan organiseerden we een webinar met enkele topsprekers én deze hartverwarmende blik achter de schermen van de afdeling waar de kwaliteit van het leven centraal staat.

Warme groeten van het thuisfront

Patiënt zijn in het ziekenhuis tijdens de hevigste pieken van het coronavirus, dat is geen pretje. Of je nu wel of geen coronapatiënt bent, op sommige momenten moest het ziekenhuis haar deuren zo veel mogelijk gesloten houden voor externe bezoekers en konden de opgenomen patiënten bijgevolg geen of nauwelijks bezoek ontvangen.  

Daarom werden een aantal initiatieven opgezet om de communicatie tussen thuisfront en patiënt te vergemakkelijken. Zo kan een videogesprek gestart worden via Praatbox.be of kan er een video, mooie tekening of andere boodschap bezorgd worden via de sociale dienst. Wie een echte wenskaart wil laten bezorgen aan een opgenomen patiënt, kiest een van de ontwerpen op de website van het ziekenhuis, vult de nodige gegevens aan en steekt op die manier een virtueel hart onder de riem.

Borstkliniek in Lier met de patiënt als evenwaardige zorgpartner

De borstkliniek van het HeiligHartziekenhuis in Lier legt in haar missie en visie de klemtoon op een centrale rol voor de patiënt: deze wordt als een evenwaardige partner in de zorg benaderd.

Gynaecologe Sabine Dobbelaere, het diensthoofd van de borstkliniek, legt samen met haar collega, oncologe Annelies Troch, uit hoe ze de daad bij het woord voeren. Patiënte Leyla Bulut getuigt over hoe die aanpak haar extra houvast biedt.

Link naar volledig artikel

CovidCare@home zorgt voor patiënten die thuis uitzieken

CovidCare@Home is een medisch gecertifieerd systeem dat toelaat om Covid-19 patiënten thuis op te volgen en dit in nauwe samenwerking met hun ziekenhuis en huisarts. Mensen die een positieve Covid-19 test hebben afgenomen en lichte tot matige symptomen vertonen, maar gezond genoeg zijn om thuis verder te herstellen in quarantaine, komen in aanmerking voor deze CovidCare@home kit. Ook patiënten die na een ziekenhuisopname aan de beterhand zijn, kunnen zo in het comfort van hun eigen thuisomgeving verder herstellen, mét een structurele opvolging door ervaren zorgpersoneel.

De kit bestaat uit een aantal instrumenten waarmee de patiënt gedurende een week zijn vitale parameters, zoals hartslag, ademhaling, zuurstofsaturatie en temperatuur, zelf kan meten. Deze gegevens worden in een beveiligde app met persoonlijke login geregistreerd en door het verpleegkundig personeel van het ziekenhuis opgevolgd. Ook de huisarts kan deze gegevens mee opvolgen. Wanneer de waarden van de patiënt een bepaalde drempel overschrijden, wordt de patiënt opgebeld voor opvolging. Wanneer de waarden gedurende een week gunstig blijven, kan de box terug ingeleverd worden en de patiënt genezen verklaard.

Voor de patiënten zelf zorgt dit voor een extra gevoel van veiligheid, wat vooral voor ouderen een broodnodig hart onder de riem kan betekenen in deze tijden van sociale isolatie. Het betekent bovendien niet alleen gemoedsrust voor de patiënt maar ook een aanzienlijke verlichting van de druk op onze ziekenhuizen en het zorgpersoneel.

Dag Tegen Kanker

15 oktober, dat is het Dag Tegen Kanker. Een dag waarop we alle kankerpatiënten en hun naasten een groot hart onder de riem steken. Een dag waarop we hen laten voelen dat ze er niet alleen voor staan, dat ze omringd zijn door mensen die hen steunen.

Een golf van solidariteit en verbondenheid overspoelde ons ziekenhuis. Zo werden al onze oncologische patiënten, letterlijk, in de bloemetjes gezet en ontving ieder van hen een goedgevulde goodiebag met leuke gadgets en wat lekkers.  

Jane Kit voor opvolging van ouderen

Tijdens deze ongeziene crisis, ten gevolge van COVID-19, konden we elkaar niet opzoeken want iedereen weet welke risico’s dit met zich zou meebrengen, zeker voor onze kwetsbare ouderen. Daarom schonken Jane en het HeiligHartziekenhuis in Lier 50 Jane kits aan families die mee zorg dragen voor een terugkerende oudere na ziekenhuisopname met een corona-besmetting. Het Lierse ziekenhuis was hiermee het eerste ziekenhuis dat zulke kit gratis aanbiedt.

Een patiënt en zijn zoon getuigen: “eerst en vooral ben ik opgelucht dat mijn vader weer naar huis kan gaan. En met deze Jane-kit hoef ik me ook al minder zorgen te maken wanneer hij alleen thuis is. Het geeft me een gerust gevoel wetende dat, moest er iets met hem zijn, we door gepersonaliseerde alerts meteen op de hoogte worden gebracht. We gaan beiden met een gerust hart weer naar huis.”

Met behulp van discrete draadloze sensoren en artificiële intelligentie brengt Jane de dagelijkse routines en gewoonten van de senioren in kaart om hun naaste familieleden op de hoogte te brengen van een potentieel incident (bv. laattijdig opstaan, geen beweging gedurende geruime tijd enz.). Voorts kan de familie ook gepersonaliseerde alerts instellen, zoals bijvoorbeeld een melding wanneer er in het midden van de nacht abnormale beweging in huis wordt waargenomen. Het pakket bevat ook 3 manuele alarmknoppen (bv. te gebruiken in de badkamer waar het risico op vallen of uitglijden het grootst is).

HeiligHartziekenhuis verwent patiënten naar aanleiding van Werelddag dementie

 

21 september, de dag waarop de patiënten van de geriatrische afdelingen extra verwend werden en dit naar aanleiding van de Werelddag dementie. Ze kregen een uitgebreid ontbijt en muzikale verwennerij. Het personeel kocht massaal muffins t.v.v. de Stichting Alzheimer Onderzoek.

Om alle Alzheimerpatiënten van vandaag en zeker van morgen hoop te geven, moeten we nu fors investeren in wetenschappelijk onderzoek. In dat kader organiseert het HeiligHartziekenhuis sinds vorig jaar een muffinverkoop onder het personeel. Dit jaar deden ze er echter nog een schepje bovenop en kregen de patiënten van de geriatrie een uitgebreid ontbijt en werden er liedjes uit de oude doos live gespeeld door een collega. “We kiezen heel bewust voor muziek van vroeger omwille van de “reminiscentie” zegt Annelies Schoenmakers, psycholoog. “Bij reminiscentie gaan we positieve herinneringen uit het leven van de patiënt prikkelen aan de hand van allerlei hulpmiddelen zoals muziek, foto’s, geuren, smaken, enz.  Door veranderingen in het denken bij de persoon met dementie heeft de patiënt vaak geen voeling meer met het heden en de toekomst. De beleving van de patiënt zal veel vaker gericht zijn op het verleden. Door het samen beluisteren van de oude liedjes, vormen we een toegangspoort naar gevoelens, gedachten en herinneringen. Muziek blijft tot ver in het dementieproces een hulpmiddel om contact te maken.” 

Studenten aan het werk

Ook alle personeelsleden van het Lierse ziekenhuis kregen de kans om hun duit in het zakje te doen door het kopen van versgemaakte muffins. De opbrengst van deze verkoop gaat integraal naar de Stichting Alzheimer Onderzoek. Dit kon enkel dankzij de steun van enkele sponsors zoals Ireks bakkerijgrondstoffen voor ingrediënten en bakvormen en Ontbijtservice Le Pari voor de verpakking. Bovendien kreeg dit hele project extra ondersteuning van de bakkerijafdeling van COLOMAplus, die met veel enthousiasme wilde meewerken. De studenten bakten tijdens hun lesmomenten maar liefst 780 muffins en stonden op die manier ook stil bij het thema dementie. De actie bracht in totaal 1350 euro op.

Voor meer info of vragen over het jaarverslag mail naar info@heilighartlier.be

©2020 Heilig-Hartziekenhuis - Alle rechten voorbehouden. - Website flavoured by eFlavours